Enhancing ESL Learning through Music: Boosting Engagement and Language Proficiency
Lali Tavadze
Batumi Shota Rustaveli State University
ABSTRACT
This paper explores the cognitive, linguistic, and emotional benefits of integrating music into language learning and deals with the ways songs can be used in ESL classrooms to motivate students to learn English and enhance their involvement. Integrating songs in teaching/learning process can result in killing two birds with one stone as songs enhance learners’ skills in listening (by exposing learners to natural rhythm, intonation, and diverse accents), speaking (by introducing colloquial language, idioms, and phrasal verbs, which students may not encounter in traditional textbooks), reading (by improving comprehension and facilitating the identification of words and phrases in real-life contexts) and writing (by encouraging creative expression, with opportunities for writing). Songs can be used in various ways based on teachers’ goals taking students’ needs into consideration. They can be used as language tasks, focusing on a particular material and can be adapted and tailored to specific teaching objectives, to suit the specific purpose a teacher might wish to teach. Through this creative approach students acquire new vocabulary, grammar structures, master pronunciation, stress patterns, intonation. Songs provide a relaxing break for both students and teachers, turning routine classroom activities into enjoyable, fun experiences. Emotional engagement through music enhances motivation, reduces learning anxiety and strengthens the emotional connection to language, making the learning experience more memorable.
Key words: listening; motivation; activities; teaching tool; specific purpose
ინგლისური ენის სწავლების გაუმჯობესება მუსიკის მეშვეობით: ჩართულობისა და ენობრივი კომპეტენციის ამაღლება
რეზიუმე
ენის შესწავლა კომპლექსურ პროცესს წარმოადგენს. დღესდღეობით, თანამედროვე მეთოდოლოგია გვთავაზობს სხვადასხვა შესაძლებლობებს, რომლის საშუალებითაც ენის შესწავლა სახალისო პროცესად იქცევა. სტატიაში განხილულია სიმღერების გამოყენების მეთოდი ინგლისური ენის შესწავლის მიზნით. სწავლების პროცეში სტუდენტების ჩართვა, მათი მოტივაციის ამაღლება და ინტერესის შენარჩუნება, თვითშეფასების განმტკიცება – ყველა პედაგოგის მიზანს წარმოადგენს. შესაბამისად, ჩვენ სხვადასხვა მეთოდებითა და ტექნოლოგიების გამოყენებით ვცდილობთ მივაღწიოთ მიზანს და გავიდეთ სასურველ შედეგზე. სიმღერები, გარდა იმისა, რომ განტვირთვის ერთ–ერთი საშუალებაა, სალექციო პროცესის გამრავალფეროვნების საუკეთსო გზასაც წარმოადგენს. მათი საშულებით რუტინული პროცესი სრულიად იცვლება და მხიარულ, ენერგიულ სასწავლო პროცესად გარდაიქმნება.
სიმღერების გამოყენების დადებითი მხარე იმაში მდგომარეობს, რომ ის განავითარებს სტუდენტის მოსმენის, საუბრის, კითხვისა და წერის უნარ–ჩვევებს და ამასთანავე, შესაძლებელია მისი სხვადასხვა მხრივ გამოყენება, იმისათვის რომ ლექსიკის, წარმოთქმის, წინადადებების სტრუქტურების შესწავლის პროცესი საინტერესო და მიმზიდველი გახდეს. სიმღერები შესაძლებელია მოვარგოთ კონკრეტულ მიზანს იქედან გამომდინარე, თუ რა შედეგზე გვსურს გასვლა. სტატია ეხება იმ სხვადასხვა გზებისა და აქტივობების განხილვას, რომლების სტუდენტების მოტივირებისა და სწავლების პროცესში ჩართულობის გარანტია.
უკან |